Saturday 19 May 2012

TIPS PELIHARA KUKU SIHAT :D




  • Gunakan berus gigi yang disapu dengan ubat gigi mengandungi bahan pemutih . Berus kuku perlahan - lahan dan biarkan ubat gigi tu melekat kat kuku selama 10 hingga 15 minit. Lepas tu bilas dan keringkan dengan tuala. Buat beberapa kali dalam sebulan agar kuku korang kelihatan bersih and cantik :) 
  • Ambil sebijik lemon and campurkan dengan air suam. Then , masukkan di dalam satu bekas lalu rendamkan kuku di dalam bekas tersebut selama 15 minit. Lepas tu , gosok kuku dengan lemon tersebut. Bilas dengan air dan keringkan.  Tapi , korang kene elakkan kekerapan mencuba petua ni sebab kalau terlalu kerap , kuku akan jadi semakin nipis . Memadailah sekiranya dilakukan seminggu sekali. 
  • Kuku semakin rapuh apabila sering terkena sabun, detergan atau berada di kawasan berhawa dingin.  So , untuk menangani masalah ni , oleskan pelembab pada kuku agar kuku tidak mudah kering dan kekal lembap.
  • Sapukan minak atau krim pelembap pada kutikel kuku setiap hari sebelum tidur.  Ia dipercayai akan membuatkan kuku lebih kuat serta mengalakkan pertumbuhan kuku yang sihat. 

  • Penuhi keperluan kalsium seperti pengambilan susu kerana ia amat penting untuk kesihatan kuku.
  • Lakukan pedicure dan manicure di salun secara teratur sekurang-kurangnya sebulan sekali untuk memelihara kecantikan dan kesihatan kuku.
SELAMAT MENCUBA ! :) 

3 comments:

icumm said...

kena luangkan banyak masa kalau nak cantik selalu ..:)

nana said...

boleh amalkan ni. terima kasih!

Anonymous said...

huhu....akak js tak smpt nk buat smua ni...